torstai 25. heinäkuuta 2013

A, B, C, O


(Kuvat täältä ja täältä.)

En muista, olenko koskaan puhunut täällä aiheesta, mutta olette ehkä joskus kuulleet veriryhmädieetista? Kyllä se sama, jota Miranda Kerr noudattaa... Noh, mä en ole ikinä harrastanut mitään dietteja, mutta mielenkiinnosta tutustuin siihen about vuosi sitten ja vaikka musta ei ole noudattamaan erikoisruokavaliota, niin huomaan yhä useammin, että mun vatsa ei kestä mun veriryhmässä kiellettyjä tuotteita! Että ehkäpä siinä ruokavaliossa (dietti onkin vähän huono sana kuvaamaan mun veriryhmän ruokia) on sittenkin jotain perää?

Itse olen siinä mielessä onnekas, että kuulun O-ryhmään ja koska se on vanha metsästäjäveriryhmä, niin mun barbaarivatsalle sopii parhaiten veriset pihvit, kalat, ruisleipä ja punaviini. Sen sijaan vehnäpullamössöt ja hapokkaat siiderit ja viinit, joita nykyään on tarjolla, niin eivät sitten oikein sovikaan. Ulkomailla tuleekin helposti vatsa kipeäksi vitivalkoisesta hotellien paahtoleivästä ja muutama päivä sitten mulla oli järkyttävä yli vuorokauden kestänyt vatsakipu, kun oli pakko tehdä lettuja muurikalla kesän kunniaksi. Myöskään en voisi ryhtyä täysin kasvissyöjäksi kuten Miranda, vaikka kasviksista tykkäänkin, mutta meillä onkin eri veriryhmä...

Nojaa, en tiedä, ehkä koko juttu on höpönhöpöä, mutta vaikken olekaan alkanut ruokavaliota noudattamaan, olen sen avulla kiinnittänyt huomioni niihin ei-sopiviin ruokiin ja toivottavasti jatkossa houkutuksista huolimatta osaan kieltäytyä niistä! Välillä mun on kuitenkin vaan pakko saada lettuja, joten tietääkö kukaan, millä jauhoilla vehnäjauhot voisi korvata? Ruisjauhot ei taida oikein ajaa samaa asiaa, maissikin kuulostaa oudolta ja sämpyläjauhoissakin on vehnäjauhoja. Onko mitään kaurajauhoja olemassa? Taikka onko lukijoiden joukossa sattumoisin keliakiaa sairastavia, onko teillä mitään vinkkiä vehnäjauhojen korvikkeeksi? Mistä esim. gluteenittoman sämpylät tehdään?

Mitä mieltä olette muuten veriryhmäruokavaliosta? Onko kukaan koittanut ja toimiiko? Ja en kysy tätä siksi, että kannustaisin ihmisiä laihduttamaan, vaan siksi, että tämä vatsakipu joka mulla nytkin on, niin vie kyllä voimat ja hermot. Olisikin kiva jatkaa normaalia elämää, kun vaan keksisi mitä välttää tai millä nämä korvata. :)

8 kommenttia:

  1. C-veriryhmä..... Otsikko kertookin jon tän jutun lääketieteellisen sisällön....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla ei ole lääketieteestä harmaintakaan aavistusta, mutta....sanaleikkiä? Huumoria? Haha! ;)

      Poista
  2. Koitappa quinoa (en tieda mika se on suomeksi) vehnajauhon tilalle - vai tuleeko siihen taysin eri resepti?! Mina kun laitan tosi harvoin ruokaa - paitsi tana iltana koitan laittaa sita kesakurpitsa pastaa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä! Miten kokkailut meni? ;)

      Poista
  3. Letut voi hyvin tehdä tattarijauhoista. Ja ohrajauhothan oikeastaan kuuluvat lettuihin, jos pelkästään vehnää haluaa välttää.
    Olen muuten joskus lueskellut ranskalaisista lehdistä tästä ruokavaliosta. En ole tutustunut kuitenkaan siihen ruoka-ainelistaan kovinkaan tarkkaan. Sinällään hauska sattuma, että oma ruokavalio on karsiutunut tuohon suuntaan ja olen samaa veriryhmää. -MK

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jes, kiitti vinkeistä! Tattarijauhot unohdin kokonaan, täytyypä koittaa... :) Niin, eihän siinä mitään haittaa ole, jos koittaa. Kyseisessä ruokavaliossa on se hyvä puoli, että mitään ei sinällään kielletä ja tarkoitus ei ole vähentää syömistä tai laihduttaa vaan nimenomaan voida paremmin. Jos se toimii, niin miksei... :)

      Poista
  4. Hei:)Minulla on keliakia ja ostin citymarketista valmispakkauksen minkä sisältö sekoitetaan nesteeseen ja lisätään kananmunia.Maistui hyvin pitkälle aivan normi letuilta:)Pakkauksen sisältö oli riisijauho pohjainen.Eli olettaisin että vehnäjauhot voi korvata kokonaan riisijauholla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei, kiitos tästäkin vinkistä! Täytyy tosiaan lueskella jauhohyllyn pakkauksia vähän tarkemmin... :)

      Poista

Mahtavaa, että päätit jättää kommentin! Piristät päivääni! :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...