maanantai 11. helmikuuta 2013

shoe sizes - uk/us/eu/fr/it.....whaaaaat??



Otetaanpa tällainen pikainen opetuspostaus. Jos tässä ei tule mitään uutta kenellekään teistä, niin ehkä edes mun ongelmat ratkeaa, mutta uskoisin, että netin myötä aika moni muukin on arponut kenkäkokojen välillä.

Mikä hemmetti on Italy koko ja mikä on France koko? Entä kun kokotaulukossa lukee pelkkä EU, mistä sitten tietää kumpaa kokoa kengät vastaavat? Entä jos mun jalka on about kokoa 38,5 ja ostaisin Suomessa nilkkurit kokoa 39, niin mitä kokoa mun pitäisi tuijottaa, kun tilaan kengät netistä? Näitä asioita mä olen arponut ennenkin, enkä ole päässyt vieläkään asiassa eteenpäin.

Löysin yhden kenkälaatikon, joka kuuluu Jenkeistä ostetuille peep toe nilkkureilleni, niissä lukee seuraavat koot 38 / 5,5 / 7,5 - eli mitä matikkaa tämä sitten on?

Katsotaan mikä soppa tästä syntyy, mikäli ihmiset alkavat kommentoimaan, mutta mä todella, todella toivon, että voisitte auttaa mua asiassa eteenpäin!! Jos joku on tottunut tilaamaan kenkiä tunnetuilta sivustoilta, kuten Net-a-Porter, Mytheresa tms. niin pistäkää pliis viestiä, mikä on jalkanne koko, mitä kokoa ostatte yleensä Suomesta ja mitä olette vastaavasti tilanneet netistä? Luotatteko eniten UK, US, FR vai IT kokoihin? Ja mitä teette, jos kooksi on merkitty EU?? Blaaaaaah.......

12 kommenttia:

  1. Kokoni on 39, jenkkikoko 9 ja enkkukoko 6, senteissä juurikin tuo 25,5, mikä on japanin kokoni. Tämän kaavan mukaan, tilaisin ranskan koon 40. Luen myös aina tuon size&fit tekstin, se selventää hyvin. Onko Italian sizing, True to size, Narrow across the toe jne.
    Korkkareissa jos pitää valita, otan aina isomman koon, saapikkaissa uskallan ottaa oman koon, vaikka malli olisi narrow ;)
    Näillä olen aina osunut oikeaan, huteja ei ole tullut. Lisäksi googlaan ahkerasti tietoja ja kokemuksia koista, mikäli merkki on vieras. En myös osta muita kuin nahkakenkiä, joten hiukan naftitkin venyvät käytössä tai niitä voi venyttää suutarilla. Eu koossa ottaisin 39, jos true to size. Otatko tästä mitään selvää?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi, mutta mä en edelleenkään ihan tajunnut, blondiksi jäin, vaikka tukan väri vaihtui.... :) Mä en tiedä yhtään mikä on mun uk koko tai us koko saatikka japani koko ja koska sekä ranska että italia ovat euroopassa, niin mä en tiedä kumman mukaan mun pitäisi edetä.

      Mua kiinnostaisi alessa yhdet nilkkurit, joista isoin jäljellä oleva ranska koko on 39,5 eli italia koko on ilmeisesti 38,5. Mun jalka on about 38,5-39 ja koska Suomessa harvoin saa puolikkaita kokoja niin päädyn yleensä ostamaan 39, se on todennäköisemmin parempi kuin 38. Yhdellä sivustolla neuvottiin kuitenkin ottamaan puoli kokoa isommat kengät tästä mallista, koska kärki on kapea. Tarkoittaako tämä sitä, että kenkä jää mulle todennäköisesti pieneksi??

      Poista
    2. Ja lähinnä tulevaisuutta ajatellen, niin Suomessa koko 39 ei ole mulle koskaan liian pieni, eli se on aina varma valinta. Mutta vastaako Suomen 39 ranskan 39 vai italian 39?? :)

      Poista
    3. Mä sanoisin et Suomen/EU 39 on varmimmin myös IT39.

      Poista
  2. Komppaan Tuijaa! Mä oon TTS 38, FR 39, Jenkki 7,5, UK/Mex 5, Bra 36. Suosittelen kanssa size&fit-osion lukemista, tosin joillain nettikaupoilla, kuten FarFetchillä ei koskaan ole mitään mainintaa onko kenkä "true to size" etc... Siksipä Google on ystävä! Esim. Purseforumilla on omia ketjuja (meille) kenkäfriikeille, ainakin tutuimmista designereistä. sinne voi jättää myös viestin, jos askarruttaa... Kannattaa googlata "XX (merkki) sizing". Ja sitten toiselta nettikaupalta saattaa löytyä samasta kengästä parempaa koko-opastusta.

    Kerran olen myös kääntynyt Net-a-Porterin style advisorin puoleen, kun halajamallani korkkarimerkillä oli vain täysnumeroita ja size&fitissä kehotettiin ottaa puoli numeroa isompi (WTF?). Sain salamannopeaa palvelua ja yhdessä päädyimme kokoon, joka osoittautui oikeaksi.

    Mä oon ostanut kolmet design kengät netistä, ja kaikki ovat menneet just nappiin. Eri merkit istuu eri tavalla (tyyliin Pradat on TTS, Zanottit TTS tai jopa kapeajalkaisille reiluja, Loubeissa menee mallin mukaan mutta on melko pieniä, Repettot 0,5 numeroa ylöspäin...jne) joten kannattaa kysellä muilta ko. Merkin/mallin omistajilta IRL tai netissä eikä vaan panikoida kokotaulukon äärellä. Ja sit matkoilla sovitella "varastoon" tai delegoida samankokoinen frendi parempien apajien äärellä testaajaksi :D. Hauskaa ja hyödyllistä, ainakin melkein :)

    Tsemppiä!

    VastaaPoista
  3. Olen samaa mieltä Tuijan ja Annikan kanssa eli EU39= IT39= FR40. Minäkin käytän normaalisti kokoa 39, mutta esim. Isabel Marant nilkkureissa sopiva koko on 40.
    Saattavat olla liian pienet ne himoitsemasi nilkkurit, jos vielä kehoitetaan ottamaan puolta numeroa isompana...

    -m-

    VastaaPoista
  4. Juuri näin, mäkin sanoisin Suomen 39 olevan italian 39. Oikein olit kaavaillut tuon nilkkurin koon. Jos sinulla on leveä jalka tai vaivasenluut kiusaavat ( on niitä nuorillakin ;)) kärjen kapeus saattaa olla ongelma. Jos jalkasi on kapea, on kenkä todennäköisesti oikean kokoinen sinulla eli vastaa suomen 38,5. Arpapelia se usein kuitenkin on.

    VastaaPoista
  5. Paras vaihtoehto on yleensä tuo Japan, koska voit ottaa mittanauhan käteen ja mitata jalan pituuden senteissä, ja sen mukaan miettiä oikean koon (eli siis Japan 25,5 = 25,5cm = Italy 39). Itse googlaan myös esim. kenkämerkin omat sivut jos heiltä löytyisi kokotaulukko jossa on koot muutettuina senttimetreiksi. Kaikilla ei ole mutta joillain löytyy.

    VastaaPoista
  6. Hitsi oli niin killeriviikko, etten kerinnyt vastaa aiemmin... Kiitos tuhannesti kommenteistanne ja tässä viimeinen kompa: mittasin jalkani ja se ois jotain 24,7cm - 25cm eli onko noi japanin koot jalan senttikokoja vai kengät senttikokoja? Kenkäänhän pitäisi jäädä vähän ylimääräistä tilaa... kiitos! :)

    VastaaPoista
  7. Mitta on jalan senttikoko. Sen mukaan kun ottaa saman numeron kengän, niin pitäisi mahtua. Ei tarvitse itse mitään varoja lisätä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti kovasti avusta! Mä löysin eilen illalla sattumalta samat kengät uutena ebaysta ja tällä kertaa oikeesti mun kokoa! Eräs Lontoossa asuva bloggaaja auttoi oikean koon kanssa ja tämä ihana myyja suostui lähettämään kengät Suomeen, mikäli voitan ne....nyt on kyllä sormet ja varpaat ristissä viimeiset 7 tuntia!!!! Kunpa mä voittaisin ne ja kunpa saisin mahdollisimman edullisesti... ;)

      Poista
  8. No kiva, kerrot sitten miten kävi, jooko?

    VastaaPoista

Mahtavaa, että päätit jättää kommentin! Piristät päivääni! :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...