torstai 4. lokakuuta 2012

vaatekaappi 2012

Viimeisimmässä lokakuun ELLEssä oli mielestäni kiva juttu liittyen vaatekaapin kokoamiseen. En tiedä millä yhdellä sanalla sitä kuvailisi, mutta siinä annettiin vinkkejä siitä, mihin kannaattaa panostaa, milloin voi säästää, miten vaatteet voi pitää pitkäikäisinä jne....eli miten rajatullakin budjetilla voi koota toimivan vaatekaapin.


Sinänsä jutussa ei ollut mitään uutta, koska noudatan itsekin samoja sääntöjä, mutta ehkä teille on näistä jotain iloa kun mietitte, miten pienellä budjetilla voi pärjätä. Itse olen jo työelämässä, mutta ei siitä kovin pitkä aika ole, kun olin vielä opiskelija. (Ja hyvä nämä on pitää mielessä, vaikka olisikin työelämässä.) Kaikkea kivaa ei opiskelijabudjetilla pystynyt ostamaan, mutta itse olen niin hullu, että olen halunnut jo 16-vuotiaana panostaa laatuhaarukoihin, niin että päätin luopua opintotuista ja tehdä ihan helevetisti töitä kahden korkeakoulututkinnon ohella.... ;)



Mielestäni kaikki vinkit tässä olivat käyttökelpoisia, ainoa mihin en koskaan pystyisi on vaatteiden lainailu kenenkään kanssa. En kestäisi sitä painetta, että joku sotkee vaatteeni TAIKKA sitä, että itse pilaisin toisen omaisuuden! Jos olen valmis lainaamaan jollekin jotain vaatekaapistani, niin todennäköisesti olen silloin valmis jo lahjoittamaan kyseisen vaatteen eteenpäin....


Mielestäni laatuun panostaminen kannatta, sillä villa, silkki, cashmere, aito nahka jne. sekä näyttävät että tuntuvat hyvältä, ja lisäksi kestävät aikaa. En kestäisi sitäkään, että ostaisin ihanan neuleen ja se olisi kahden käyttökerran jälkeen ihan nukkainen ja käyttökelvoton!!! Ja hyvissä tuotteissa on parasta se, että niitä pystyy vielä myymäänkin eteenpäin, kavereille, kirpparissa tai vaikka täällä blogissa....


Itselläni villakangastakki ei ole koskaan ollut kovin hintava, mutta vinkvink, Zarasta löytyy joka vuosi uskomattoman hienoja takkeja ihan hyvillä hinnoilla! :) Muuten alleviivaan jokaisen asian! ...ja täydellinen LBD on edelleen hakusessa...


Näistäkin olen muuten samaa mieltä, mutta ainakin yhdet hyvät laadukkaat merkkiaurinkolasit hankkisin. Sen jälkeen voi ostaa myös muutaman villin ja edullisen version. Omat ekat lasini olivat Guccin lasit ja mä maksoin ekana yliopistovuotenani niistä itseni kipeäksi, mutta lasit ovat edelleen käytössä ja hyvin ovat kestäneet! :)

Parhaat vinkkini täydellisen vaatekaapin kokoamiseen on kunnon inventaario, joka toistetaan vähintään kaksi kertaa vuodessa, laatuasusteisiin panostaminen ja materiaaleihin panostaminen, vaatteiden neuroottinen huolto (itse pesen, silitän, höyrytän, käyn säännöllisesti pesulassa ja suutarissa) ja loputtomat listat hankittavista asioista!!! :) Niin ja määrätietoinen asenne, kyky tehdä päätöksiä ja valintoja, sekä pysyä niissä.


Nyt kun vuosi alkaa olla lopuillaan, onkin mukavaa todeta, että se ei mennyt vaatekaapin osalta ihan hukkaan! ;) Sain nimittäin hankittua pari suurta Celinen laukkua, mustan Balenciagan clutchin, Alexander McQueenin huivin, YSL:n sormuksen ja vihdoin ja viimein aitonahkaiset housut. Vaikka näiden hankkiminen on tarkoittanut monista muista asioista luopumista, en voisi olla iloisempi siitä, että ostin nämä jutut, enkä lukeamattomia halpaketjujen vaatteita, jotka eivät olisi enää käytössä. Olisiko rahat voinut käyttää vielä viisaammin? No, ihan varmasti! ;) Mutta tiedän toisaalta senkin, että jos joku päivä olen perheellinen, niin näitä ei silloin enää samaan tahtiin ostella, ja kaiken opiskelun ja työnteon jälkeen, mä todellakin olen ansainnut sen, että käytän omat rahani miten lystään. Ja hei, veikkaanpa, että terapeutilla käyminen olisi kustantanut vielä enemmän... ;)

Nyt kun huomasin saavani kaikkien aikojen suurimmat veronpalautukset tänä vuonna, niin ostoslistallani on vielä Vuittonin kalenteri ensi vuodelle. Se olisi joululahjani itselleni. Mutta saas nähdä miten käy.... Ja vaikka viime aikoina mulle onkin alkanut tulla hirveä ahdistus siitä, että aika kuluu liian nopeasti, niin parasta tämän vuoden päättymisessä on ehkä se, että mä voin alkaa suunnitteleen ostoslistaa vuodelle 2013
- I know, sounds stupid! ;) Mutta ensimmäisen version ostoslistasta, näette lähiaikoina.... :)

4 kommenttia:

  1. Hih, mullakin on jo lista ensi vuoden hankinnoille ;) Olen samaa mieltä kaikista noista jutuista ja laadusta: vaikka itse olen edelleen puoliksi opiskelija (vaikkakin koko opiskeluajan myös töitä tehnyt) en suostu tinkimään laadusta. Huollon suhteen pitäisi vielä opetella höyryttämään ja olen muuttunut hirveän laiskaksi silittämäänkin....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo ei se silittäminen minunkaan lempipuuhaa ole, siksi yritän aina kerätä kasan ja sitte vetää kaikki kerralla. Unelmissa olisi sellainen kunnon höyrytin kuten vaatekaupoissa on! :)

      Poista
  2. Noita perus juttuja on kyllä hyvä aina välillä kerrata ja muistuttaa itseä:) Sun suuremmat ostokset tänä vuonna on kyllä ollut varsin kivat:)) -sofia

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No kyllä, mutta uuden listan kanssa en ole päässyt sitten ollenkaan eteenpäin, leineekö kaikki "pakollinen" nyt hankittu?? ;)

      Poista

Mahtavaa, että päätit jättää kommentin! Piristät päivääni! :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...